وبسایت خبری تحلیلی ملک رادار

مطالب مشابه

4 Comments

  1. صمد محمدي

    لغو دستورالعمل آخوندی:
    ⚖مصادیق مغایرت دستورالعمل ابلاغی اخیر وزیر با قوانین کشور:

    ?در این دستورالعمل درج شده که مهندسان شاغل در لیست ذیل شامل: “وزارت راه و شهرسازی، کشور، نیرو، نفت و شهرداری ها، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شوراهای شهر و روستا، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی” به دلیل وظایف ذاتی، نظارتی و کنترلی پیش بینی شده در قوانین و مقررات مربوطه آن دستگاه نباید در زمان فعالیت در دستگاه های مذکور به طور همزمان از پروانه اشتغال به کار خود استفاده نمایند.

    ?تناقضات قانونی دستورالعمل وزیر راه و شهرسازی:

    ۱⃣ بخش عمده ای از پرسنل شاغل در ٩ دستگاه ذکر شده متولی فعالیتهایی بدون تعارض منافع با پروانه نظام مهندسی خود هستند مانند کارشناسان وزارت راه در حوزه خدمات راهسازی و کارشناسان بنیاد مسکن در حوزه روستایی و کارشناسان ثبت در حوزه حقوقی ضمن إنکه براساس تفاهمنامه وزارت مسکن و بنیاد مسکن ، موضوع مسکن روستایی از نظام مهندسی کاملامنفک شده و مستقلا از طریق نظام فنی روستایی دنبال میشود و هیچکدام از پرسنل بنیاد مسکن عضو نظام فنی روستایی نیستند.

    ۲⃣ طبق ماده واحده موضوع تبصره ماده ۵ قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ١٣۶۶ و قانون تاسیس دهیاریهای خودکفا تعدادی از دستگاهها از جمله شهرداریها ، دهیاریها وبنیاد مسکن به عنوان نهادهای عمومی غیر دولتی تعیین شده اند ودستگاه دولتی محسوب نمیشوند.

    ۳⃣ مغایر با بخشنامه های وزارت کار با شماره های ٣٢۶۶ مورخ ۶/٢/٩٣ و ١۴٩٣۶٠ مورخ ۴/٨/٩۴ و قانون اصلاح ماده ٢۴١ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت به شماره ٢۶١٣۴ مورخ ٩/٣/٩۵ و تبصره ٢ ماده ٢۴١ لایحه فوق الذکرمیباشد وزیر مسکن صلاحیت تعیین مصادیق دو شغله راندارد.

    ۴⃣ مغایر با بند ش ماده ۹۱ آیین‎نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۵ هیأت وزیران است، چرا که قانونگذار موارد منع ارائه خدمات توسط کارمندان را صراحتاً در آن مشخص نموده و هیچگونه ابهام و سکوتی در این خصوص در قانون وجود ندارد.

    ۵⃣ مغایر رای ۳۴۷ دیوان عدالت اداری می باشد چرا که در آن تصویب آیین نامه های اجرایی قانون نظام مهندسی بر عهده هیئت وزیران می باشد و بنابراین وزیر راه و شهرسازی نمی بایستی چنین دستورالعملی را ابلاغ می کرده است.

    ۶⃣ مغایر آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال ۱۳۷۵ و اصلاحات آیین نامه اجرایی در سال ۱۳۹۴ که به تصویب هیئت وزیران رسیده است می باشد، چرا که ابلاغ چنین دستورالعملی می بایست پس از کسب نظر از شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و تشکل های قانونی و رسمی مرتبط با مرتبط با حرفه، و سپس با تصویب وزیر راه و شهرسازی ابلاغ می شود. اما متاسفانه دردستورالعمل مذکور بدون رعایت مفاد اصلاحیه آیین نامه اصلاحی و فراتر از دستورات ماده ۳۲ کلیه کارکنان دستگاهای نامبرده (شامل ۹ وزارتخانه و دستگاه) در استفاده از پروانه اشتغال خود منع شده اند.

    ۷⃣ مغایر ماده ۴ قانون مدنی است که اذعان می دارد “قانون عطف به ماسبق نشده و اثر آن نسبت به آتیه است نه ماقبل” لذا با توجه به اینکه معترضان دستورالعمل در سالهای گذشته و با توجه به قانون وقت کشور در آزمونهای سازمان نظام مهندسی شرکت و پذیرفته شده اند و پروانه اشتغال اخذ نموده اند، سوال اینجاست که به چه دلیلی فردی که از طریق مجاری قانونی اقدام به اخذ پروانه اشتغال مهندسی نموده و در حال ارائه خدمات مهندسی به پروژه هایی میباشد که مطابق ماده ۳۲ قانون هیچ گونه نقشی در آنها ندارد، از ارائه این خدمات منع میگردد و وزیر راه و شهر سازی با استناد به کدام قانون این افراد را از حقوق قانونی مسلم خود محروم مینماید؟

    ۸⃣ مغایر قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ است، چراکه سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمانی غیردولتی است و با توجه به اینکه عضویت و فعالیت برای امور طراحی و نظارت ساختمان، شغل محسوب نمی شود و منع فعالیت آن دسته از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی شاغل در ادارات ذکر شده در دستور العمل مذکور، باعث تبعیض با آن دسته از مهندسانی شاغل در سایر ادارات و یا شرکتهای خصوصی خواهد شد (که در دستورالعمل قید نشده است) که این امر بی عدالتی و تبعیض آشکار است.

    ۹⃣ مغایر اصل چهل و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. طبق این اصل، هر کس مالک حاصل کسب و کار مشروع خویش است و هیچ‌کس نمی‌تواند به عنوان مالکیت نسبت به کسب و کار خود امکان کسب و کار را از دیگری سلب کند. وزیر نمی بایستی این حق را از مهندسین سلب می کرده است.

    پاسخ
  2. سینا

    با سلام
    تشکر از وزیر محترم که دست افراد رانت خوار را با این بخشنامه از هیات مدیره های نظام مهندسی کوتاه کرد و خانه مهندسان را به مهندسان بخشید
    دستمریزاد آقای وزیر

    پاسخ
  3. م شعبانی

    با سلام
    اقای وزیر بجای اینکه بیایند فرایند ارجاع را اصلاح کنند و بر ان نظارت کنند و سیستم نظارتی خود را کنترل کنند با بهانه رانت و .. عملا کل نظام مهندسی را حذف کردندوبه سال ۷۴ به قبل بر گشتند دلالی را را در بازار امضا فروشی و کاهش تعرفه و احیای بی مسولیتی در حامعه حداقلی را احیا کردند
    برادر ،اقای وزیر باید نیم نگاهی به پرونده های حقوقی که در دادگاها علیه مهندسینی که از مسئولیت خود خبر نداشتند و به خاطر امرار معاش با حداقل های سازندگان راضی میشوند و کار نظارت و طراحی انجام میدهند با میداشت نه صرف اینکه رانت وجود دارد بیایند کل مسئله را پاک کنند
    خود این اقای وزیر مگر خودشان چندین سال در هیات مدیره و ..نظام نبودن پس در انجام مسیولیتشان کوتاهی کردنند
    اقای وزی باید مانند نگاه وزیر بهداشت به نظام پزشکی ، پشتیبان نظام مهندسی می بود نه اینکه انرا بپوکاند و متلاشی کند
    باید نگاه وزیر به ساختمان ، نگاهی باشد که ساختمان کالایی ملی است نه بساز بنداز بیچاره به بهرهبردارن

    پاسخ
  4. احمد

    با این روش بین شهرداری ها و نطام مهندسی تقابل ایجاد می شود و چون نطام مهندسی هیچ نفع و درآمدی برای مهندسان شاغل در شهردتری ندارد و شهرداریی ها و ادارات هم حق حذف شده را تامین نمی کنند ساخت و ساز خارج از سیستم اصولی و قابل نظارت افزایش می یابد.

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق این سایت متعلق به ملک رادار می باشد.


استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع بلامانع است.