وبسایت خبری تحلیلی ملک رادار

مطالب مشابه

7 Comments

  1. amir

    آیا حباب قیمت مسکن شکسته شده؟ خیلی از گزارش‌ها با معیار قرار دادن نسبت اجاره بها به نسبت قیمت متراژی خبر از تخلیه حباب می‌دهند ولی من درک نمی‌کنم ملکی که در بازه ده ساله افزایش قیمت ده برابری داشته و بعد از آن کاهش قیمت حدود تنها ده درصدی را تجربه کرده، چگونه می‌تواند حباب نداشته باشد. انتظار من از شکسته شدن حباب افزایش قیمت دو تا سه برابری (با توجه به تورم چهل درصدی در مقاطعی از زمان) در طول ده سال است نه هشت تا نه برابری.

    خوشحال می‌شوم تحلیلی در این باره ببینم.

    پاسخ
    1. رحمانی، کارشناس مسائل اقتصادی

      سلام امیر آقا؛
      ابتدا لازم هستش یه نگاهی به وضعیت عمومی تورم رسمی و غیررسمی در جامعه بیاندازیم و بعدش یه تحلیل تطبیقی رو با تئوریهای مربوطه داشته باشیم.
      همانطور که خودتون هم اشاره کردید جهش قیمتی در بخش مسکن به حدی رسید که حباب قیمتی، به وضوح قابل مشاهده شده بود؛ بطور کلی ۲ روش برای تخلیه حباب ها در اقتصاد کلان وجود دارند، اولی ترکیدن یکباره حباب و دومی، راکد شدن قیمت برای مدت طولانی؛
      در اقتصادهای با تورم تک رقمی، معمولا تخلیه حباب ها از طریق ترکیدن حباب صورت میگیره و نمونه اش رو در سالهای ۲۰۰۸ در بخش مسکن ایالات متحده شاهد بودیم.
      اما در جوامعی که تورم های بالایی رو تجربه میکنند و کنترل قیمت ها و اقتصاد تا حدی زیادی به دست دولت هاشون هستش معمولا ترکیدن حباب رخ نمیده و تخلیه حباب از طریق عدم رشد قیمتی در آن بخش رخ میدهد.

      مثلا در بخش مسکن ایران، پس از ایجاد حباب، شاهد آن بودیم که تمامی بازارهای موازی مانند بورس، طلا و سکه، دلار و … با رشد قیمتی همراه بودند و سطح عمومی قیمت ها در دولت احمدی نژاد، تورم ۴۰-۵۰ درصدی را به مدت ۳، ۴ سال و حتی بیشتر تجربه کرد و در سالهای اخیر نیز تورم ۲۰ درصدی را شاهد هستیم اما بخش مسکن نه تنها رشد قیمتی را تجربه نکرد بلکه به قول شما، کاهش ده درصدی را نیز به همراه خود داشته است.
      در تئورهای تحلیل زمانی، به این اتفاق اصلاح زمانی میگویند. یعنی اصلاح تخلیه حباب، نه از طریق اصلاح قیمتی، بلکه از طریق اصلاح زمانی رقم خورده است.

      بد نیست یه نگاهی هم به این تحلیل اقای سیامک قاسمی، تحلیل گر اقتصاد داشته باشی:
      https://melkradar.com/blog/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%AF-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC/

      پاسخ
  2. amir

    ممنون. به نکات جالبی اشاره کردید.

    فکر می‌کنم تخلیه به هر شکل که باشد، اندازه حباب و اینکه خالی شده یا نه، تعریف خود را حفظ می‌کند. مسئله حائز اهمیت این است که حباب تخلیه شده یا نه. با ملاک قرار دادن نسبت اجاره‌بها به نسبت مسکن، کارشناسان ادعا می‌کنند حباب تخلیه شده ولی آیا این معیار درستی است؟ چرا کارشناسان نسبت قیمت ممکن مسکن با احتساب تورم وقت و تغییرات دست‌مزدی به قیمت کنونی مسکن را مستقیما ملاک وضعیت حباب قرار نمی‌دهند؟ فکر می‌کنم با این ملاک هنوز تغییر چندانی در حباب ایجاد نشده.

    پاسخ
    1. میثم

      سلام، ممنون بابت مطلب خوبتون
      لطفا راهنمایی کنید که آیا من دارم اشتباه فکر میکنم؟
      اگر از سال ۹۱ که قیمت مسکن در جا زده مثلا من ۴ میلیون تومن داده باشم یه متر خونه خریده باشم، الان هم همون قیمته، یعنی بازم ۴ میلیون تومنه. خب جمع تورم توی این ۵ سال به صورت میانیگن هم بگیریم سالی ۱۵ درصد یعنی میشه حدودا۷۵%.
      خب این یعنی من ۷۵ درصد قدرت خریدمو از دست دادم؟ یعنی انگار ۴ میلیون من شده ۱ میلیون؟!!!!
      خب این دیگه چه تخلیه زمانیه؟ با این تورم ایران که دیگه حباب و مسکن و همه با هم ترکیدن، هر کی خونه خریده مث من بدبخت شده، این تحلیلتونو خوندم تازه فهمیدم چه اشتباهی کردم خونه خریدم اونم قسطی با سود ۲۱ درصد…

      پاسخ
      1. amir

        سلام.

        قیمت مسکن در پنج سال گذشته ثابت نبوده، بلکه نسبت به تورم افزایش نداشته. جمع زدن تورم به این شکل اشتباه است. اگر تورم میانگین در پنج سال ۱۵٪ باشد شما در پایان هرسال ۸۵٪ ابتدای سال را خواهید داشت و برای محاسبه تاثیر تورم در پایان پنج سال، باید ۸۵٪ را پنج‌بار در خود ضرب کنیم که می‌شود حدود ۴۴٪. بعد از پنج سال شما حدود ۵۶٪ قدرت خرید خود را از دست دادید.

        اینکه سود کردید یا ضرر بستگی به استفاده از مسکن دارد. در این پنج سال احتمالا یا در این منزل ساکن بودید و دیگر اجاره‌بها ندادید یا اجاره دادید و پولی به دست آوردید. اگر مسکن‌تان خالی بوده، بله، نسبت به حالتی که پول را در بانک سپرده می‌کردید ضرر کردید.

        پاسخ
        1. amir

          البته با احتساب گران شدن حدود ۱۵ تا ۲۰ درصدی مسکن در تهران طی این پنج سال، قدرت خرید شما کمتر از ۵۶٪ کم شده. همچنین ارزش دارایی شما بالاتر رفته هرچند ممکن است با بالاتر رفتن سن بنا چندان قابل توجه نباشد.

          پاسخ
    2. رحمانی

      متوسط بازدهی بخش مسکن در ایران طی ۴۰ سال گذشته حدود ۴۰ درصد بوده که رکود بی سابقه چند سال اخیر باعث افت شدید این نرخ شده است.
      در شرایطی که بازده بلندمدت سرمایه در بخش مسکن ۴۰ درصد است، این نرخ هم اکنون به حدود منفی ۱۴ درصد رسیده که علت اصلی آن رکود ۴.۵ ساله این بخش عنوان می شود. بخش مسکن از اواخل سال ۱۳۹۱ به دنبال حباب قیمت وارد طولانی ترین دوره رکود خود بعد از انقلاب اسلامی شد که هنوز ادامه دارد.

      بازار مسکن همواره به دلیل تقاضای بالا دارای رشد مناسبی بوده است اما در چند سال اخیر رفتار متفاوتی از خود نشان می دهد که متأثر از روند رشد جمعیت، کاهش بعد خانوار، رشد خانوارهای تک نفره، تغییرات اقتصادی و حتی مسائل فرهنگی است.
      شدت هجوم تقاضای خرید برای مسکن بزرگ متراژ در سالهای اخیر نسبت به دهه های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ کاهش یافته است و نمود تحولات بازار مسکن در سال ۱۳۹۶ را بیش از هر زمان دیگری می توان در رفتاراین بازار از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا کنون شاهد بود.

      خریداران با تمایل به واحدهای با عمر بیشتر، متراژ کمتر و در مناطق متوسط شهر تهران و توسعه اجاره نشینی، در تیرماه ۱۳۹۶ ثابت کردند که فرمولهای قدیمی کارایی کمی در تحلیل شرایط موجود بازار دارند. این تغییرات می تواند آدرس مناسبی برای سرمایه گذاران بازار مسکن در سالهای آتی باشند.

      تغییرات شگرف اجتماعی در ایران در حال وقوع است. طی ۳۰ سال اخیر بحث هرم جمعیتی، ‌ تعداد نفر در خانوار و ساختار واحد جامعه که قبلا با تشکیل ازدواج و فرزندان شکل می گرفت دارد تغییر می‌کند که در بحث اقتصاد مسکن تاثیر می‌گذارد. واحدهای اجتماعی است که در بازار مسکن تغییر می‌گذارند دیگر خانوارهای قدیم نیستند بلکه کسانی هستند که به طور دائم مجردی زندگی می‌کنند یا ازدواج‌هایی که مکررا منجر به جدایی می‌شود.

      متوسط بازدهی بخش مسکن در طول ۴۰ سال گذشته حدود ۴۰ درصد بوده است که البته رکود چند سال اخیر در این بین یک استثنا محسوب می شود. بنابراین بخش مسکن در کشور ما همواره برای سرمایه گذاری جذاب است. اما امکان مشارکت سرمایه های خرد در بخش مسکن وجود ندارد.
      https://goo.gl/AXB22F

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق این سایت متعلق به ملک رادار می باشد.


استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع بلامانع است.