ورود انبوه سازان به بخش نوسازی بافت فرسوده

به گزارش ملک رادار و به نقل از ایسنا، رییس انجمن انبوه‌سازان تهران گفت: طی مذاکراتی که با دولت انجام شده انجمن انبوه سازان در حال ورود به فاز اجرایی نوسازی بافت فرسوده تهران است.

حسن محتشم اظهار کرد: اخیرا انجمن انبوه‌سازان استان تهران با شرکت عمران و بهسازی شهری مذاکراتی را برای نوسازی بافت‌های فرسوده انجام داده است. به این ترتیب که پلاک‌های در اختیار شرکت عمران به انجمن معرفی می‌شود تا نوسازی صورت گیرد. به انجمن این اختیار داده شده که قرارداد را به صورت مشارکت یا پیمانکاری بپذیرد تا ساخت و ساز در بافت فرسوده را شروع  کنیم و هم‌اکنون در حال فراهم کردن مقدمات کار هستیم.

وی درخصوص نحوه سرمایه‌گذاری انبوه‌سازان در نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: انبوه‌سازان حاضرند سرمایه‌گذاری کنند اما حاضر نیستند درگیر تملک شوند. به آقای ایزدی ـ مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی ـ هم اعلام کردیم پروژه را می‌پذیریم ولی با توجه به این‌که تملک زمان‌بر است نمی‌توانیم درگیر مسائل مربوط به آن شویم.

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران تاکید کرد: اگر تملک را بپذیریم سرمایه می‌خوابد و این مشکل پیش می‌آید که نمی دانیم چه مدت طول می‌کند تا بتوانیم آن را آزاد کنیم. به همین دلیل هم‌اکنون شرکت عمران، پلاک‌های آزاد شده خود را در اختیار ما گذاشته و ما برای ساخت و ساز آماده می‌شویم.

محتشم درباره پیش‌بینی از بازده سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده اظهار کرد: هم‌اکنون نمی‌توان برآورد دقیقی از این مساله صورت داد اما آن‌چه مسلم است بافت فرسوده به خاطر مشوق‌های شهرداری مثل هزینه‌های عوارض، تراکم، صدور پروانه و انشعابات می‌تواند جذاب باشد. این موارد به پایین آمدن قیمت تمام شده کمک می‌کند که به نفع انبوه‌ساز و مصرف‌کننده است.

وی ادامه داد: بافت فرسوه مشتری خودش را دارد؛ زیرا به دلیل برخوداری از جمعیت و زیرساخت‌های شهری نسبت به مسکن مهر مزیت دارد.

رییس انجمن انبوه‌سازان توضیح داد: مسکن مهر در خارج از شهرها و خارج از ضوابط اجرا شد. به همین دلیل از زیرساخت هایی همچون آب، برق، گاز، خدمات روبنایی، آموزشی، خدماتی، رفاهی و بسیاری خدمات دیگر محروم بود اما در بافت فرسوده تمام این خدمات وجود دارد و جمعیت شهری ساکن است.

به گفته‌ی محتشم، آن زمان که دولت قبل در نظر داشت پروژه مسکن مهر را تعریف می‌کرد درستش این بود به جای مسکن مهر، بافت فرسوده را فعال کند. زمانی که قرارداد مسکن مهر با ۳۰۰ هزار تومان در هر متر مربع بسته شد دلار هزار تومان بود و آهن ۶۰۰ تومان ولی به تدریج دلار به ۳۵۰۰ و آهن به ۲۴۰۰ تومان رسید. این مسائل بر قیمت تمام شده مسکن مهر تاثیر گذاشت. خدمات و زیرساخت‌ها نیز هزینه‌ها را بالا برد. از همه بدتر این‌که دولت تصدی‌گری آن را بر عهده گرفت و در نظر داشت سالیانه یک میلیون واحد بسازد ولی بعد از این همه سال فقط ۲ میلیون واحد ساختند؛ ‌ در حالی که اگر به بخش خصوصی واگذار می‌شد مشکلات به حداقل می‌رسید.

در همین راستا و به نقل از ایلنا، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، راهکار بهبود و افزایش ارزش افزوده در بخش مسکن را حل مشکلات مالی موجود در بافت‌های فرسوده عنوان کرد.

علی چگینی گفت: با توجه به شرایط خاص بافت‌های فرسوده از جمله پوشش همزمان بخش قابل توجهی از واحدهای ساخته شده با تقاضای موجود در این بافت‌ها و همچنین لزوم بازسازی بافت‌های فرسوده به دلیل مسائل و مشکلات این بافت‌ها، حتی در شرایط فعلی هم باید ساخت‌و‌ساز در بافت‌های فرسوده شهری و روستایی مورد حمایت قرار گیرد و در صورت حمایت می‌توان انتظار داشت از این ناحیه نیز ارزش‌افزوده بخش ساختمان افزایش یابد. وی تاکید کرد: نکته‌ای که در این خصوص باید مد نظر داشت، کمبود منابع مالی لازم برای تحریک ساخت‌و‌ساز در بافت‌های فرسوده و تحریک تقاضا در سایر مناطق شهری است.
مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: نکته ای که در این خصوص باید مد نظر داشت، کمبود منابع مالی لازم جهت تحریک ساخت و ساز در بافت های فرسوده و تحریک تقاضا در سایر مناطق شهری است. با توجه به تجربه گذشته استفاده از منابع پر قدرت بانک مرکزی می تواند دارای تبعات منفی اقتصادی در میان مدت و بلندمدت برای تمامی خانوارها به خصوص خانوراهای فاقد مسکن باشد.
وی افزود: از طرف دیگر دولت هم  با محدودیت‌های بودجه‌ای شدیدی مواجه است و در گذشته هم زیرساخت های ابزاری و نهادی، جهت تامین منابع پایدار و ارزان قیمت ِ بخش مسکن ایجاد نشده، بنابراین دولت با گزینه‌های محدودی جهت تامین منابع مالیِ برنامه های ایجاد رونق در بخش مسکن مواجه است.
چگینی با اشاره به الزام حمایت‌های دولت از نوسازی بافت فرسوده گفت:  به دلیل  اینکه امکان استفاده اهرمی از منابع بودجه عمومی در بخش مسکن و همچنین اثرات مثبت رونق اقتصادی در این بخش بر سایر بخش های اقتصادی، باید بخشی از منابع بودجه عمومی در قالب یارانه سود تسهیلات ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده تخصیص یابد.
مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ابزار مالی دیگری که می‌تواند جهت ایجاد رونق در بخش مسکن مورد استفاده قرار گیرد، صندوق پس انداز یکم است، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط بانک مسکن، بالغ بر ۱۲۰ هزار فقره حساب در این صندوق توسط متقاضیان افتتاح شده که عموم این افتتاحات در ماه های اخیر، به خصوص بعد از کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق به کمتر از ۱۰ درصد  صورت پذیرفته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید